Uyarı :

UYARI: "Konu / Subject" bölümlerinde filmlerin hikayeleri baştan sona anlatıldığı için bu bölümleri, filmleri izledikten sonra okumanız tavsiye edilir.

5 Ocak 2011 Çarşamba

Menekşe Gözler (1969)

Director / Yönetmen:

Atıf Yılmaz

Screenplay / Senaryo:

Safa Önal

Cast / Kadro :

Sadri Alışık
Fatma Girik
Erol Büyükburç
Pervin Par
Meral Küçükerol
Asım Nipton
Orhan Çoban



Subject / Konu:

Yeni işe başladığı pavyondan kovulan ve kendini sokakta bulan dansöz Serap'a, aynı pavyonda tamburilik yapan Sadi sahip çıkar. Kısa zamanda aralarında bir bağ oluşur. Aynı pavyonda şarkıcılık yapan kadının Sadi'yi sevdiğini öğrenen Serap, kadına aralarında herhangi bir şey olmadığını söyler ve Sadi'ye hiçbir şey söylemeden gider.
Sadi, Serap'a aşık olmuştur. Onu aramak için kardeşi gibi sevdiği ve aynı pavyonda çalıştığı ünlü şarkıcı Erol'la birlikte şehirdeki tüm pavyonları teker teker dolaşmaya başlar. Aramaktan umudunu kesen Sadi eve döner. Ancak Erol pavyonları dolaşmaya devam eder. Gittiği son pavyonda kendisini çok etkileyen bir dansözle tanışır. Çok sarhoş olduğundan eve dönecek takati yoktur. Dansöz kızın yardımıyla evine döner. Erol ve dansöz kız arasında güçlü bir aşk başlar.Fazla vakit geçmeden evlenmeye karar veririler.Sevinçten havalara uçan iki sevgili trafik kazası geçirir ve hastahaneye kaldırılır. Erol'un hastahanede olduğunu öğrenen Sadi hemen hastahaneye koşar ve kendisini yıkacak gerçekle karşılaşır. Erol'un evleneceği kız, delice sevdiği Serap'ın ta kendisidir. Sadi, elinden geldiğince Erol'dan uzak durmaya çalışır. Ancak Erol abisi gibi sevdiği Sadi'nin neden ansızın kendisine soğuk davrandığını merak eder ve pavyondaki şarkıcı kadından gerçeği öğrenir. Aşkıyla,dostluğu arasında sıkışıp kalan Erol,Serap'a evlenmekten vazgeçtiğini söyler. Yine sokakta kalan Serap, gidecek yeri olmadığından Sadi'ye sığınır.
Sadi, Erol'u arar ve evleneceğini söyler. Pavyonda evleneceğini ve kendisininde katiyetle şahidi olmasını istediğini de ekler. Erol çaresiz ve acılı bir halde pavyona gider ve şaşırtıcı bir sürprizle karşılaşır.


Comment / Yorum:

Dostluğun, fedakarlığın, çaresizliğin ve aşkın ilmek ilmek işlenerek anlatıdığı bir başyapıt. Müzikal yönden çok kuvvetli bir film. Şimdi ki hakim popüler kültürü göz önüne aldığımızda; klasik kültürle popüler kültürün daha o zamanlardan gerek giyim tarzlarıyla, gerek müzik tarzlarıyla ayrılmaya başladığının saptamasını ustaca yapan bir film.
Filmin başarısında Atıf Yılmaz'ın ustalığı, Safa Önal'ın müthiş senaryosu, etkileyici müzikler ve mükemmel oyunculuk performanslarının birleşiminin payı büyük. Her ne kadar dev oyunculuklar, yönetmen dehası ve film gözardı edilip hiçbir ödül kazanamamış olsa da Safa Önal'ın bu müthiş senaryosu, ilk kez düzenlenen Adana Film Festivalinde senaryo dalında Altın Koza kazanmayı başardı.
Erol Büyükburç'un hem müzikal hem de oyunculuk bakımından sinemadaki en iyi performansı. Pervin Par, yardımcı rolün filme yapabileceği katkının azamisini yaparak göz dolduruyor. Fatma Girik, gösterişten uzak ama güzel, saf ve çoğu zaman çaresiz Serap rolünü ustalıkla oynuyor. Sadri Alışık ise her zamanki güçlü oyunculuğunu, şarkı söylemekteki şaşırtıcı başarısıyla en üst seviyeye çıkartıyor. Sadri Alışık'ın bu filmdeki performansını bireysel olarak ele alırsak; Türk sinema tarihinin en iyi erkek oyuncu performanslarından biriyle karşılaşırız.
Filmde;  "Menekşe gözler", "Menekşe gözler hülyalı", "Huysuz ve tatlı kadın" gibi Türk Sanat Müziği klasiklerinin yanı sıra, Erol Büyükburç'tan "İnleyen nağmeler"in cover halini ve "Yalan gözler" gibi şarkıları dinlemekte mümkün.
Özellikle Türk filmi arşivi yapanların arşivlerinin, mutlaka en nadide parçalarından biri olacak bir eser.

Imdb note:6.6                                         My note:10

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder