Uyarı :

UYARI: "Konu / Subject" bölümlerinde filmlerin hikayeleri baştan sona anlatıldığı için bu bölümleri, filmleri izledikten sonra okumanız tavsiye edilir.

2 Şubat 2011 Çarşamba

Canım Kardeşim (1973)


Director / Yönetmen:

Ertem Eğilmez

Screenplay / Senaryo:

Sadık Şendil

Cast / Kadro :

Tarık Akan
Halit Akçatepe
Kahraman Kıral
Metin Akpınar
Adile Naşit
Sıtkı Akçatepe
Kemal Sunal
İhsan Yüce

Subject / Konu:

Fakir bir gecekondu semtinde babası ve kardeşiyle yaşayan Murat,günlerini can arkadaşı Halit'le aylaklık ederek geçirmektedir.Sobalarının dumanından zehirlenen baba ölür.Bir sağlık taraması sonucunda da kardeşi Kahraman'ın kan kanseri olduğu ortaya çıkar.Kahraman'ın 2-3 aylık ömrü kaldığını öğrenirler.Öğretmeni bu durum üzerine son günlerini daha güzel geçirebilmesi için Kahraman'a artık okula gelmesine gerek olmadığını söyleyerek,izin verir.Artık Murat ve Halit'in tek amaçları vardır;Kahraman'ı mutlu etmeye çalışmak.Bunun için kimi zaman neşeli,kimi zaman hüzünlü maceralara atılırlar.Lunaparka giderler,ceplerine para girsin diye kanlarını satarlar,paralarının yetmediği bir lokantada Kahraman'a ziyafet çekerler,para kazanmak umuduyla İzmir'e gidip at yarışı oynarlar.Kahraman bu süreçte çok eğlenir.Ama Murat ve Halit,Kahraman'ı esas mutlu edecek şeyi çok iyi bilmektedirler;televizyon.Murat,İzmir'de Kahraman'a bir hafta içinde televizyon alacağına dair söz verir.Televizyon alabilmek için para bulamayan iki kafadar,Kahraman'ın mutluluğu için hırsızlığı göze alırlar.Bir çatıdan anten çalarlar,sonrada bir dükkanın camını kırıp,içerdeki televizyonu çalarlar.Geceyarısı eve dönerler.Kahraman'ın yatağında yattığını görünce,onu uyandırmadan televizyonu kurup sürpriz yapmaya karar verirler.Televizyonu kurarlar ve Murat,Kahraman'ı uyandırmaya gider...

Comment / Yorum:

Popülarite olarak diğer Ertem Eğilmez filmlerinden geride olsa da ustanın en önemli filmidir.Film,tarz olarak İtalyan Yeni Gerçekçilik Akımı ile paralellikler taşıyor.Türk sinemasında ki; "Senin annen bir melekti yavrum","Amca size baba diyebilir miyim?" gibi gerçekçilikten uzak ve tamamen duygu sömürüsüne dayalı bayatlamış,inandırıcılıktan uzak ve klişe dialoglarla dolu Türk Dram tarzını bir tarafa itip,sokağa inen ve orada yaşanan çaresizliği,zorlukları ve hayal kırıklıklarını duygları istismar etmeden anlatmayı başaran çok önemli bir film.Filmin başarılı senaryosu Sadık Şendil imzası taşıyor.
Film,Adana'dan 4 Altın Koza kazanmayı başarsada,en iyi film ödülünü Ömer Lütfü Akad'ın "Gelin,Düğün,Diyet Üçlemesi" nin en zayıf filmi olan "Gelin"e kaptırdı.İki filmi kıyaslarsak;"Canım Kardeşim"in daha iyi bir film olduğunu söylemek gerek.Film,Adana'da en iyi 2.film,"En İyi Yönetmen,En İyi Görüntü Yönetmeni ve ayrı bir parantez açılması gereken "En İyi Müzik" ödüllerini kazandı.Cahit Oben'in müthiş bestesi filmle çok iyi örtüşmüş.Yalnızca o yılın değil,tüm zamanların en iyileri arasında yer almayı hakkeden bir beste.
O döneme kadar genelde vasat filmlerde rol alan Tarık Akan,1973 yılında "Suçlu" filmindeki rolüyle Altın Portakal kazanmasına rağmen aynı yıl rol aldığı "Umut Dünyası" ve "Canım Kardeşim" filmleri oyuncunun kariyerindeki esas dönüm noktasıdır.
Kariyerinin büyük bölümünde komedi karakter oyunculuğu yapan Halit Akçatepe,bu filmdeki sade oyunculuğuyla gayet başarılı.Filmde Adile Naşit,Metin Akpınar,İhsan Yüce ve Kemal Sunal'ı da küçük rollerde görmek mümkün.
Bu filmi özel kılan en önemli nokta;çocuk oyuncu performası.Oyunculuk kariyeri çok uzun olmayan Kahraman Kıral'ın bu filmdeki başarılı performansını sinema tarihimizin en iyi çoçuk oyuncu performansı olarak gösterebiliriz.

Imdb note : 8.5                          My note : 9.5


4 yorum:

  1. 70'li yıllarda yapılan en özel filmlerden... Bu filmde Halit Akçatepe'ye bayılmıştım. Ve belirttiğiniz üzere müthiş müziğine. Her fırsatta dinlediğim enstrümantal parçaların başında gelir... Hele dalga seslerini çıkaran (muhtemelen Okay Temiz'in bolca kullandığı -adını hatırlayamadığım- Afrika yerlilerine ait) çalgı aletinin tınısı...
    Unutulmaz film, unutulmaz müzik.

    YanıtlaSil
  2. Sizle aynı kanaatteyim.Halit Akçatepe'nin en iyi 3 performansından biri diyebilirim.
    Dalga seslerinin müzik aletiyle değilde ses kaydıyla kullanıldığını düşüncesindeyim.Çünkü özellikle 70'ler ve 80'lerde rüzgar,yağmur ve dalga sesleri bu teknikle kullanılmış.
    Filmin müziğinin etki gücünün yüksek olmasının bir diğer sebebide;o dönemlerde yapılan Türk filmlerinin çoğunda İtalyan ve Fransız film müziklerinin kullanılması.Cahit Oben'in bestesi özel olarak bu film için yapılmış.Bu da ortaya kusursuz bir bütünlük çıkmasını sağlamış.

    YanıtlaSil
  3. Türk sineması dramlarda çok önemli bir tuzağa düşmektedir. yorumda da belirtildiği gibi gerçeklikten uzak diyaloglar ve büyük mimiklere dayalı gereksiz oyunculuklar. İşte bu film bu tuzağa düşmediği için benim gözümde de en önemli Türk filmlerinden.
    Müziği de gerçekten çok başarılı.
    Yazılarınız için elinize sağlık.

    YanıtlaSil