Director / Yönetmen:
Robert Wiene
Screenplay / Senaryo:
Carl Mayer
Hans Janowitz
Story / Hikaye:
Carl Mayer
Hans Janowitz
Cast / Kadro:
Werner Krauss
Conrad Veidt
Friedrich Feher
Lil Dagover
Hans Heinz V. Twardowsky
Rudolph Lerringer
Subject / Konu:
Bölüm 1:
Yaşlı adam, yanındaki Franzis’e ruhların kendisini karısını
ve çocuklarını bırakması için zorladığını söyler. Franzis ise önlerinden geçen
kızın nişanlısı olduğunu söyler ve ilginç hikayelerini anlatmaya başlar.
Doktor Caligari, Holstenwall’daki panayırda bir tezgah
kiralar. Tezgahının önüne insanları toplayan Caligari, uyurgezer Cesare’yi ilk
siz görün der ve üzerinde uyuyan bir adamın bulunduğu tahta levhayı insanlara
gösterir.
Bölüm 2:
O gece bir cinayet serisinin ilki gerçekleşir. Sekreter
kalbinden bıçaklanmış olarak bulunur.
Caligari, seyircilere tam 23 yıldır ölüm uykusunda olan
Cesare’nin uyanmak üzere olduğunu söyler. Meraklı seyircileri panayırdaki muayenehanesinin
içine alır. Dik duran tabutu açar ve tabutun içinde uyumakta olan Cesare’yle
konuşmaya başlar. Cesare, Caligari’nin direktifleriyle uyanır. Caligari,
Cesare’nin geçmişi ve geleceği bildiğini anlattığı seyircilere Cesare’ye
istediklerini sorabileceğini söyler. Seyircilerden arasındaki Alan, Cesare’ye
ne kadar yaşayacağını sorar ve şafağa kadar cevabını alıp korkuya kapılır. Arkadaşı
Franzis’le birlikte panayırdan ayrılır. Yolda ikisinin de hoşlandığı Franzis’in
nişanlısına rastlarlar. Gece, Cesare’nin kehaneti gerçekleşir ve Alan evinde
öldürülür.
Bölüm 3:
Alan’ın ölüm haberini alan Franzis, cinayeti araştırmaya
başlar. Kehaneti tutan Cesare’yi görmek için nişanlısının babası doktor
Olsen’le Caligari’nin muayenehanesine gider.
Yaşlı kadının ortalığı ayağa kaldırmasıyla eli bıçaklı bir
adam yakalanır ve karakola teslim edilir.
Caligari’ye Cesare’yi uyandırmasını söyleyen Franzis, özel
baskıdan katilin yakalandığı haberini öğrenince Olsen’le beraber apar topar karakola
gider.
Bölüm 4:
Franzis’in nişanlısı, babası eve dönmediği için
endişelenmeye başlar.
Yakalanan adam, yaşlı kadını öldürmeye çalıştığını, ancak
diğer 2 cinayetle ilgisi olmadığını söyler.
Caligari’nin muayenehanesine gelen Franzis’in nişanlısı,
babası Olsen’in yanına uğrayıp uğramadığını sorar. Caligari, içeriye davet
ettiği kıza tabutunun kapağını açıp uyandırdığı Cesare’yi gösterir. Kız kaçarak
gider.
Cenazenin ardından gece Franzis’in nişanlısının evine giren
adam, kızı kaçırır. Peşlerinden gelenleri gören adam, kızı bırakıp kaçmak
zorunda kalır. Kız, evinde kendisine geldiğinde Franzis’i ve babasını
karşısında bulur. Franzis’e kendisini kaçıranın Cesare olduğunu söyler. Ancak
Franzis bütün gece doktor Caligari’nin muayenehanesini gözlediğini ve
Cesare’nin uykuda olduğunu gördüğünü söyler.
Bölüm 5:
Franzis, karakola gidip durumu bildirir. Polislerle birlikte
Caligari’nin muayenehanesine giderler. Tabut açıldığında içinde Cesare’nin
değil bir bez bebeğin olduğunu görürler. Caligari kaçar. Franzis peşinden
gider. Caligari, bir akıl hastanesinden içeri girer. Hastaneye gidip Caligari’yi
aramaya koyulan Franzis, bilgi edinmesi için başhekimin odasına gönderilir.
Odaya girdiğinde başhekimin Caligari’nin ta kendisi olduğunu öğrenen Franzis,
kaçmaya çalışırken fenalaşır. Kendisine müdahale eden doktorlara hastane başhekiminin
doktor Caligari’nin ta kendisi olduğunu anlatır. Doktorlarla birlikte
Caligari’nin odasını incelerler ve buldukları kitaplarla Caligari’nin
uzmanlığının uyurgezerlik olduğunu görürler. Kitapta Caligari isimli keşişin
Cesare isimli uyurgezerle 1783 yılında kuzey İtalya’daki panayırları gezdiği,
halkın aynı dönemde işlenen cinayetlerden dolayı panik halinde olduğu ve
Caligari’nin Cesare’yi kötü amaçları için kullandığı yazmaktadır.
Franzis, kitabın altında Caligari’nin günlüğünü bulur.
Günlükte Caligari, en sonunda aradığı uyurgezeri bulduğunu ve artık önünde
kimsenin duramayacağını yazmıştır.
Bölüm 6:
Cesare bulunur. Franzis, Cesare’yi akıl hastanesine taşıtır.
Caligari’nin odasına giren Franzis, ona gerçek yüzünü öğrendiğini söyler ve
Cesare’yi içeri getirtir. Çıldıran Caligari’ye deli gömleği giydirilir ve bir
odaya kapatılır.
Franzis, yanındaki yaşlı adama Caligari’nin hücresinden bir
daha dışarıya çıkmadığını söyleyerek anlattığı hikayeyi bitirir. Yaşlı adamla
birlikte akıl hastanesinin içine girerler. Franzis, yaşlı adama Cesare’yi
gösterir. Daha sonra nişanlısı olarak bahsettiği Jane’in yanına gider ve ona
evlenme teklif eder. Jane, bir kraliçe olduğu için kalbinin sesini
dinleyemeyeceğini söyler. Başhekim hastaların arasından geçerken Franzis, asıl
deli sensin diyerek başhekime saldırır. Deli gömleği giydirilen Franzis, bir
odaya kapatılır. Başhekim, Franzis’in hastalığının kendisini Caligari
zannetmesinden kaynaklandığını söyler.
Comment / Yorum:
Senarist Carl Mayer ve Hans Janowitz, 6 haftada yazdıkları
senaryoyu yapımcı Erich Pommer’a 200 dolara satarlar. Erich Pommer, filmi Fritz
Lang’in yönetmesini ister. Fritz Lang önce filmle ilgilenir, fakat daha sonra
“Die Spinnen” adlı filmi yönetmeye karar verip projeden çekilir. Yönetmen
koltuğuna Robert Wiene oturur. Film, yaklaşık 18.000 dolara mal olur. Set, 800
dolardan az bir rakama kurulur. Dekorlar kağıt kullanılarak yapılır. Oyuncular
günlük 30 dolara çalışırlar.
Gerçek anlamda çekilmiş ilk korku film olarak gösterilen Das
Cabinet Des Dr. Caligari / The Cabinet of Dr. Caligari ya da Türkçe adıyla Dr.
Caligari’nin Muayenehanesi, deyim yerindeyse devrim yaratır ve sinema tarihinin
kilometre taşlarından biri olur. Daha önceki korku denemelerinden çok daha
etkili ve gerçekçi olan Dr. Caligari’nin Muayenehanesi, sinemanın en güçlü
türlerinden biri olan korku türünün şekillenmesinde de rol oynar. Filmin
seyirci üzerindeki etkisi de büyük olur. Öyle ki film, Fransa’daki tiyatrolarda
tam 7 yıl boyunca gösterilir.
Filmin abartılı bulunabilecek belki de tek tarafı makyajları.
Ancak dönemin koşulları göz önüne alınınca tiyatro tekniklerinin sessiz sinema
üzerinde hakim oluşundan dolayı makyajın daha etkili bir anlatım gücü sağlamak
için kullanılan bir enstrüman olduğunu da göz ardı etmemek gerek.
Zaten oldukça sürükleyici olan film, 6 bölüme ayrılarak daha
da akıcı bir hale sokulmuş. Özellikle korku türünün meraklılarının mutlaka
görmesi gereken bu başyapıt, kendisinden önceki birkaç denemeye karşın korku
türünün gerçek atası olarak kabul edilmekte.
Imdb note: 8.1
My note: 9
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder